keskiviikko 28. heinäkuuta 2010

Highland Park 1994


Testissä Higland Parkin uuden Travel Retail-sarjan 1994 vintage.

Highland Park 1994,
40%. Bottled 2010.
Created exclusively for global travel retail.


Tuoksu: Miellyttävä ja heti hyvin avoin. Runsaan hedelmäinen, (Sherrykypsytys). Hento ja hivenen tervainen savuisuus. Taustalla jotain merellistä raikkautta.

Suutuntuma on tuoksuun nähden yllättävän ohut. Alhainen alkoholiprosentti tuntuu liiallisena laimeutena ja jopa vetisyytenä.

Maku on keveä, hedelmäisen makea ja
hennosti savuinen. Taustalla kuivahkoa maltaisuutta ja kuiva turvehuntu.

Jälkimaku on kevyt, pehmeä, mutta jää melko lyhyeksi ja liian vaisuksi.
Savuisuus kuivuu selvästi.

Tuoksu oli hyvä, mutta maku oli vähän pliisu ja liikaa laimennetun oloinen, eikä tämä viski tarjonnut maistajalleen hyvän tuoksun jälkeen enää mitään mihin tarttua. Sääli, että tämä 40% vahvuudessa pullotettu viski oli pilattu laimentamalla sitä selvästi liikaa. Ehkä sitten juuri Travel Retail-markkinoilla on suurin kysyntä tämänkaltaisille tuotteille, joista on hiottu kaikki särmikkyys ja vahvat maut pois, että viskistä saadaan mahdollisimman helposti juotava ja kevyt, hyvin myyvä massatuote.

Ilkalle kiitos samplesta ja kuvasta.

2 kommenttia:

  1. Tuoksu tosiaan lupaa enemmän kuin mitä maku sitten antaa. Vetisyys tuntuu olevan HP:n nykysarjassa yleinen ongelma ja vaivaa minusta nyt myös aiemmin jopa erinomaista 18 yo:ta (sentään 43 %).

    En tiedä, onko "liiallisen" laimentamisen taustalla niinkään halu miellyttää laajaa kuluttajakuntaa, vai ehkä pikemminkin karun taloudelliset syyt(?). Esim. tuo vintage 1994 on iältään 15 - 16-vuotias, joten sen "natural cask strength" ennen veden lisäämistä on ollut hyvinkin 55 %:n paikkeilla (HP:kin tynnyröi tisleensä 63,5 %:n vahvuisena). Lantraamalla viski ennen pullotusta 40 %:iin saadaan aika paljon enemmän myytävää ilman olennaisia lisäkustannuksia. Vahvempana näkyy enää pullotettavan vain pieniä erikoiseriä (kuten kohtuuhyvä 'Hjärta' tai mainio 'Earl Magnus' #1), joista voidaan pyytää sopivasti 'limited edition' -lisää.

    HP on tuottanut ja tuottaa edelleen myös erinomaisia pullotteita, ja iäkkäimpien versioiden (esim. 30 yo) prosentit laskevat vastaisuudessa (48,1 %:sta) myös ihan hyväksyttävästä syystä; eli sen vuoksi, että tisleen tynnyröintivahvuus laimeni 1980-luvun alussa +70 %:sta mainittuun 63,5 %:iin, jolloin jo "luontainen poistuma" esim. 30 kypsytysvuoden aikana vie lukemat helposti alle tuon 48,1 %:n.

    VastaaPoista
  2. Selvästi heikompi esitys kuin HP 18 -vuotias. Tämä -94 on tosiaan hiukka laimean tuntuinen ja jälkimaku loppuu vähän kesken. HP 18 -vuotias taas on hyvinkin vivahteikas ja jälkimaku mukavan savuinen, mantelinen ja toffeinen, mutta sopivan kuiva.

    VastaaPoista